projekt arting 2020 "dziedzictwo"
„[…] Dziedzictwo to projekty przodków, ich twórcze osiągnięcia, warte zapamiętania i zainspirowania. Jest tam myślenie o trwałości, oszczędności, wykorzystaniu naturalnych materiałów, o życiu w harmonii z otoczeniem. O wszystkich tych rzeczach, które szczególnie dziś trzeba ponownie przemyśleć […]”.
Jacek Graś, projektant wzornictwa przemysłowego, prezes Fundacji Ludzie-Innowacje-Design
Idea
Projekt Arting 2020 "Dziedzictwo” był kolejną edycją konkursu podejmującą temat projektowania zrównoważonego i pierwszą badającą związki między dziedzictwem a współczesnością wzornictwa. Dziedzictwo kulturowe rozumiano jako: „zasób rzeczy materialnych i niematerialnych wraz ze związanymi z nim wartościami duchowymi, zjawiskami historycznymi i obyczajowymi, uznawany za godny ochrony prawnej”.
Projekt Arting 2020
Składał się z trzech etapów. W ramach pierwszego powstały analizy eksperckie, które pomagały uczestnikom w wyborze tematów projektowych. Wskazano kilka zagadnień z historii wzornictwa na obszarze pogranicza polsko-słowackiego Euroregionu Beskidy. Poproszono też o artykuły eksperckie na temat kilku z nich, a mianowicie: prehistorii, kultury góralskiej, bielskiej wełny i aut. Drugi etap wiązał się z ogłoszeniem konkursu projektowania zrównoważonego w trzech kategoriach: dziedzictwo, środowisko, technologia. Trzeci etap zakładał prezentację dwóch wystawy: pierwsza miała przedstawiać wyniki konkursu, druga – efekty badań eksperckich pod tytułem „dziedzictwo wzornictwo”. Ich otwarciu towarzyszyć miała konferencja, zastąpiona później – z powodów epidemii koronawirusa – materiałami filmowymi, dostępnymi na stronie projektarting.pl.
Prace konkursowe oceniało jury w składzie: Krzysztof Gieleciak, Jacek Graś, Marek Liskiewicz, Marta Sláviková, Marta Więckowska. Nagrodę główną otrzymała Karin Kolesárová. Nagrody zdobyły także: w kategorii dziedzictwo – Sonia Łuszczyńska; w kategorii środowisko – Joanna Włoszczuk, Aneta Witas, Natalia Niewiadomska- Straszewska, Wanda Podbielska, Maciej Tutak; w kategorii technologia – Anna Szlachta. A wyróżnione zostały: Małgorzata Ojczenasz; Magdalena Górska; Joanna Lisiecka, Katarzyna Laskowska, Aliona Kryshtofik, Agata Sargalska, Katarzyna Karpierz, Wojtek Tężycki.
„[…] Brak świadomości dziedzictwa powoduje uczenie się rzemiosła od podstaw. Bez względu na to jakiego wykorzystania narzędzi będzie dotyczyć i w jakich obszarach, zawsze mamy do czynienia z „dziełami rąk, umysłu i serca”. Niezależnie od materialnej wartości wytworzonych przedmiotów, umiejscawiają one pracę człowieka na zupełnie innym poziomie, odpowiednio ją wartościując”.
Bogdan Kosak, „O zachowaniu dziedzictwa"
wystawa projekt arting 2020 "dziedzictwo"
-
Bioplastic
Vendor:Regular price 0,00 złRegular priceUnit price per -
CAMA dream
Vendor:Regular price 0,00 złRegular priceUnit price per -
Cieszyn Cookies
Vendor:Regular price 0,00 złRegular priceUnit price per -
Ecological high heels
Vendor:Regular price 0,00 złRegular priceUnit price per
-
Prehistoryczne dziedzictwo Beskidu Zachodniego - Bogusław Chorąży
więcejCzłowiek i Beskidy – ten związek sięga czasów głębokiej prehistorii. Nigdy był on łatwy – góry zawsze stanowiły barierę komunikacyjną, niełatwo tu było również przetrwać kolejną zimę, a gleby nie były zbyt żyzne. A jednak związek człowieka i gór trwał przez tysiąclecia, z mniejszą lub większą siłą odciskając w krajobrazie swoje piętno.
-
Z historii „bielskiej wełny” - Piotr Kenig
więcejBielsko-Biała to liczące 175 tysięcy mieszkańców miasto na południu Polski u stóp Beskidów, nad rzeką Białą, przez wieki oddzielającą historyczny Śląsk od Małopolski. Dzisiaj kojarzone głównie z przemysłem samochodowym i elektrotechnicznym, do niedawna było drugim po Łodzi centrum polskiego włókiennictwa. Tworzą je dwa niegdyś odrębne ośrodki miejskie oraz 11 gmin wiejskich, przyłączanych stopniowo od 1925 do 1977 roku.
-
Przemysł mebli giętych pod Beskidami – Piotr Kenig
więcejMało która branża była tak ściśle związana z dawną Austrią jak produkcja mebli z giętego drewna, które na świecie powszechnie zwano „meblami wiedeńskimi”. Ważną rolę w tej dziedzinie wytwórczości odegrał Śląsk Cieszyński i sąsiadujące z nim tereny zachodniej Galicji, do 1918 roku pozostające w granicach monarchii Habsburgów. Wielkie kompleksy leśne Beskidów obfitowały w niezbędną do produkcji buczynę.
-
Auta – Zbigniew Michniowski
więcejOd bardzo dawna bo już od XIX wieku Bielsko było liderem gospodarczym na mapie Europy. To tu ponad 130 lat temu powstały jedne z pierwszych wodociągów w Europie, a wybudowana w tych pionierskich czasach elektrownia umożliwiła budowę linii tramwajowej w 1895 r co także było jedną z pierwszych inwestycji tego typu. Bielsko stało się obok Łodzi centrum przemysłu wełnianego. Równocześnie rozwijały się inne gałęzie gospodarki, stąd nazwanie później Bielska miastem stu przemysłów.
-
Szybowce - Zbigniew Michniowski
więcejHistoria marzeń o lataniu jak ptaki, sięga czasów starożytnych a najbardziej znanym tego przykładem jest mit o Dedalu i Ikarze. W XII wieku angielski filozof Roger Bacon opisał w swej rozprawie możliwości lotu człowieka. Znaczące prace w tym zakresie przedstawił Leonardo da Vinci w notatkach i szkicach rozwiązań konstrukcyjnych, zajmując się tym w sposób twórczo-naukowy w latach 1490-1519.
-
O zachowaniu dziedzictwa – Bogdan Kosak
więcejRzemiosło opiera się na dziedzictwie i dąży do doskonałości. Wszelkie próby, polegające na wykorzystaniu rzemiosła w realizacji zewnętrznych celów, idei i programów, zaburzają tę równowagę i powodują straty w wymiarze niematerialnym dziedzictwa.
-
Wełna – eksperyment.Projektowanie z uwagą na kulturę
Podobnie jak w poprzednich edycjach, taki i tym razem, dostaliśmy zaproszenie do publikacji w ramach programu ARTING. Reprezentując Wydział Form Przemysłowych cieszymy się z tej możliwości, tym bardziej, że hasło tegorocznej edycji — Dziedzictwo — wiąże się z ofertą edukacyjną wydziału, realizowaną w Pracowni Projektowania Alternatywnego.
-
Czy design może zmienić oblicze wełny?
Wełna jest materiałem głęboko zakorzenionym w polskiej kulturze.Jeszcze w pierwszej połowie XX w. na masową skalę produkowano wełniane wyroby w dwóch głównych ośrodkach włókienniczych w Polsce – w Bielsku-Białej oraz Łodzi. Wełna „żyła” dzięki rękodziełu ludowemu. Kilimy, stroje ludowe, dywany, kapelusze były materiałem eksportowym Cepelii. Prezentowane i sprzedawane w ekskluzywnych butikach Spółdzielni, w tym przy słynnej 5th Av. w Nowym Jorku, cieszyły się dużą popularnością i były elementem kreowania wizerunku Polski zagranicą
-
Depozytariusze dziedzictwa kulturowego na trójstykuw Mikroregionie Gorolsko Swoboda
Mikroregion Gorolsko Swoboda został powołany do życia w maju 2007 roku przez dwie organizacje pozarządowe
z Czech oraz Polski i samorząd gminny ze Słowacji, odpowiednio Miejscowe Koło Polskiego Związku Kulturalno – Oświatowego w Jabłonkowie, Oddział Górali Śląskich Związku Podhalan i gminę Oszczadnica.
heritage design conference at the Sułkowski castle
The conference "heritage design" is a summary of expert research on the history of design in the Polish-Slovak borderland of the Euroregion Beskidy. It was planned for 25.06.2020 in the castle of the Sułkowski princes, which is the seat of the Historical Museum in Bielsko-Biała. Thanks to the courtesy of the management of this institution, an exhibition of banners illustrating selected historical issues and an exhibition of projects awarded in the Projekt Arting 2020 "Heritage" competition were prepared in the historic courtyard with a glass roof.
heritage design - information brochure
This brochure is an attempt to define the area in which a designer who wants to deal with the issue of heritage in sustainable design will have to move. Several topics from the history of design have been initially selected
the Polish-Slovak border area of the Beskidy Euroregion. An expert article was also asked about several of them, namely: prehistory, highlander culture, Bielsko wool and cars. The collected material is intended to present the topic and provide links and references to further texts, specialists or websites.
Projekt Arting 2020 "heritage"
Arting 2020 project “heritage” - is the next edition of the competition addressing the theme of sustainable design and the first to explore the relationship between heritage and contemporary design. Cultural heritage is, according to the definition: “a resource of tangible and intangible things together with associated spiritual values, historical and customary phenomena, considered worthy of legal protection.” Heritage is the projects of ancestors, their creative achievements, worth remembering and inspiring. There is thinking about sustainability, economy, use of natural materials, living in harmony with the environment. About all those things that especially today need to be reconsidered.
Partners and sponsors 2022
Supporting universities
Faculty of Industrial Design, Academy of Fine Arts in Krakow
street street Smolensk 9, 31-108 Kraków
Design Faculty of the Academy of Fine Arts in Katowice
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice
University of Mining in Ostrava
/ Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
November 17, 15/2172, 708 33 Ostrava – Poruba, Czech Republic
University of Technology and Humanities in Bielsko-Biała
street Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała
Technická univerzita Zvolen Department of interior design
Street TG Masaryka 24, 960 01 Zvolen, Slovenská Republika
Technical university of Košice - Faculty of arts-Design
Letná 9, 04200 Kosice, Slovakia
Laboratory of Educational Programs and Cooperation with Industry
Department of Furniture / Faculty of Architecture and Design
University of Arts in Poznań
Academy of Fine Arts Eugeniusz Geppert in Wrocław
We invite you to see the post-competition exhibition, which was created as part of the micro-project titled “Arting Project” co-financed by the European Regional Development Fund under the Interreg VA Poland-Slovakia Cross-border Cooperation Program 2014-2020 and the state budget.