konkurs wzornictwa przemysłowego

projekt arting 2020 "dziedzictwo"

„[…] Dziedzictwo to projekty przodków, ich twórcze osiągnięcia, warte zapamiętania i zainspirowania. Jest tam myślenie o trwałości, oszczędności, wykorzystaniu naturalnych materiałów, o życiu w harmonii z otoczeniem. O wszystkich tych rzeczach, które szczególnie dziś trzeba ponownie przemyśleć […]”.

Jacek Graś, projektant wzornictwa przemysłowego, prezes Fundacji Ludzie-Innowacje-Design

Idea
Projekt Arting 2020 "Dziedzictwo” był kolejną edycją konkursu podejmującą temat projektowania zrównoważonego i pierwszą badającą związki między dziedzictwem a współczesnością wzornictwa. Dziedzictwo kulturowe rozumiano jako: „zasób rzeczy materialnych i niematerialnych wraz ze związanymi z nim wartościami duchowymi, zjawiskami historycznymi i obyczajowymi, uznawany za godny ochrony prawnej”.

Projekt Arting 2020
Składał się z trzech etapów. W ramach pierwszego powstały analizy eksperckie, które pomagały uczestnikom w wyborze tematów projektowych. Wskazano kilka zagadnień z historii wzornictwa na obszarze pogranicza polsko-słowackiego Euroregionu Beskidy. Poproszono też o artykuły eksperckie na temat kilku z nich, a mianowicie: prehistorii, kultury góralskiej, bielskiej wełny i aut. Drugi etap wiązał się z ogłoszeniem konkursu projektowania zrównoważonego w trzech kategoriach: dziedzictwo, środowisko, technologia. Trzeci etap zakładał prezentację dwóch wystawy: pierwsza miała przedstawiać wyniki konkursu, druga – efekty badań eksperckich pod tytułem „dziedzictwo wzornictwo”. Ich otwarciu towarzyszyć miała konferencja, zastąpiona później – z powodów epidemii koronawirusa – materiałami filmowymi, dostępnymi na stronie projektarting.pl.
Prace konkursowe oceniało jury w składzie: Krzysztof Gieleciak, Jacek Graś, Marek Liskiewicz, Marta Sláviková, Marta Więckowska. Nagrodę główną otrzymała Karin Kolesárová. Nagrody zdobyły także: w kategorii dziedzictwo – Sonia Łuszczyńska; w kategorii środowisko – Joanna Włoszczuk, Aneta Witas, Natalia Niewiadomska- Straszewska, Wanda Podbielska, Maciej Tutak; w kategorii technologia – Anna Szlachta. A wyróżnione zostały: Małgorzata Ojczenasz; Magdalena Górska; Joanna Lisiecka, Katarzyna Laskowska, Aliona Kryshtofik, Agata Sargalska, Katarzyna Karpierz, Wojtek Tężycki.

„[…] Brak świadomości dziedzictwa powoduje uczenie się rzemiosła od podstaw. Bez względu na to jakiego wykorzystania narzędzi będzie dotyczyć i w jakich obszarach, zawsze mamy do czynienia z „dziełami rąk, umysłu i serca”. Niezależnie od materialnej wartości wytworzonych przedmiotów, umiejscawiają one pracę człowieka na zupełnie innym poziomie, odpowiednio ją wartościując”.

Bogdan Kosak, „O zachowaniu dziedzictwa"

  • Prehistoryczne dziedzictwo Beskidu Zachodniego - Bogusław Chorąży

    Człowiek i Beskidy – ten związek sięga czasów głębokiej prehistorii. Nigdy był on łatwy – góry zawsze stanowiły barierę komunikacyjną, niełatwo tu było również przetrwać kolejną zimę, a gleby nie były zbyt żyzne. A jednak związek człowieka i gór trwał przez tysiąclecia, z mniejszą lub większą siłą odciskając w krajobrazie swoje piętno.

    więcej 
  • Z historii „bielskiej wełny” - Piotr Kenig

    Bielsko-Biała to liczące 175 tysięcy mieszkańców miasto na południu Polski u stóp Beskidów, nad rzeką Białą, przez wieki oddzielającą historyczny Śląsk od Małopolski. Dzisiaj kojarzone głównie z przemysłem samochodowym i elektrotechnicznym, do niedawna było drugim po Łodzi centrum polskiego włókiennictwa. Tworzą je dwa niegdyś odrębne ośrodki miejskie oraz 11 gmin wiejskich, przyłączanych stopniowo od 1925 do 1977 roku.

    więcej 
  • Przemysł mebli giętych pod Beskidami – Piotr Kenig

    Mało która branża była tak ściśle związana z dawną Austrią jak produkcja mebli z giętego drewna, które na świecie powszechnie zwano „meblami wiedeńskimi”. Ważną rolę w tej dziedzinie wytwórczości odegrał Śląsk Cieszyński i sąsiadujące z nim tereny zachodniej Galicji, do 1918 roku pozostające w granicach monarchii Habsburgów. Wielkie kompleksy leśne Beskidów obfitowały w niezbędną do produkcji buczynę.

    więcej 
  • Auta – Zbigniew Michniowski

    Od bardzo dawna bo już od XIX wieku Bielsko było liderem gospodarczym na mapie Europy. To tu ponad 130 lat temu powstały jedne z pierwszych wodociągów w Europie, a wybudowana w tych pionierskich czasach elektrownia umożliwiła budowę linii tramwajowej w 1895 r co także było jedną z pierwszych inwestycji tego typu. Bielsko stało się obok Łodzi centrum przemysłu wełnianego. Równocześnie rozwijały się inne gałęzie gospodarki, stąd nazwanie później Bielska miastem stu przemysłów.

    więcej 
  • Szybowce - Zbigniew Michniowski

    Historia marzeń o lataniu jak ptaki, sięga czasów starożytnych a najbardziej znanym tego przykładem jest mit o Dedalu i Ikarze. W XII wieku angielski filozof Roger Bacon opisał w swej rozprawie możliwości lotu człowieka. Znaczące prace w tym zakresie przedstawił Leonardo da Vinci w notatkach i szkicach rozwiązań konstrukcyjnych, zajmując się tym w sposób twórczo-naukowy w latach 1490-1519.

    więcej 
  • O zachowaniu dziedzictwa – Bogdan Kosak

    Rzemiosło opiera się na dziedzictwie i dąży do doskonałości. Wszelkie próby, polegające na wykorzystaniu rzemiosła w realizacji zewnętrznych celów, idei i programów, zaburzają tę równowagę i powodują straty w wymiarze niematerialnym dziedzictwa.

    więcej 
  • Podobnie jak w poprzednich edycjach, taki i tym razem, dostaliśmy zaproszenie do publikacji w ramach programu ARTING. Reprezentując Wydział Form Przemysłowych cieszymy się z tej możliwości, tym bardziej, że hasło tegorocznej edycji — Dziedzictwo — wiąże się z ofertą edukacyjną wydziału, realizowaną w Pracowni Projektowania Alternatywnego.

    Wełna – eksperyment.Projektowanie z uwagą na kulturę 
  • Wełna jest materiałem głęboko zakorzenionym w polskiej kulturze.Jeszcze w pierwszej połowie XX w. na masową skalę produkowano wełniane wyroby w dwóch głównych ośrodkach włókienniczych w Polsce – w Bielsku-Białej oraz Łodzi. Wełna „żyła” dzięki rękodziełu ludowemu. Kilimy, stroje ludowe, dywany, kapelusze były materiałem eksportowym Cepelii. Prezentowane i sprzedawane w ekskluzywnych butikach Spółdzielni, w tym przy słynnej 5th Av. w Nowym Jorku, cieszyły się dużą popularnością i były elementem kreowania wizerunku Polski zagranicą

    Czy design może zmienić oblicze wełny? 
  • Mikroregion Gorolsko Swoboda został powołany do życia w maju 2007 roku przez dwie organizacje pozarządowe
    z Czech oraz Polski i samorząd gminny ze Słowacji, odpowiednio Miejscowe Koło Polskiego Związku Kulturalno – Oświatowego w Jabłonkowie, Oddział Górali Śląskich Związku Podhalan i gminę Oszczadnica.

    Depozytariusze dziedzictwa kulturowego na trójstykuw Mikroregionie Gorolsko Swoboda 
Dziedzictwo Wzornictwo Projekt Arting

konferencja "dziedzictwo wzornictwo" na zamku Sułkowskich

Konferencja „dziedzictwo wzornictwo” to podsumowanie badań eksperckich na temat historii wzornictwa na terenie pogranicza polsko-słowackiego Euroregionu Beskidy. Zaplanowana została na dzień 25.06.2020 roku w zamku książąt Sułkowskich, będący siedzibą Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej. Dzięki uprzejmości dyrekcji tej instytucji na zabytkowym dziedzińcu ze szklanym dachem, przygotowano wystawę banerów ilustrujących wybrane zagadnienia historyczne oraz wystawę projektów nagrodzonych w konkursie Projekt Arting 2020 „Dziedzictwo”.

więcej

"dziedzictwo wzornictwo" - broszura informacyjna

Niniejsza broszura jest próbą zdefiniowanie obszaru w jakim przyjdzie poruszać się projektantowi chcącemu zmierzyć się z problematyką dziedzictwa w projektowaniu zrównoważonym. Wybrano wstępnie kilka zagadnień z historii wzornictwa na obszarze pogranicza polsko-słowackiego Euroregionu Beskidy. Poproszono też artykuł eksperckie ma temat kilku z nich a mianowicie: prehistorii, kultury góralskiej, bielskiej wełny i aut. Zebrany materiał ma przybliżyć temat i skierować do za pomocą linków i odniesień do następnych tekstów, specjalistów czy stron internetowych.

więcej

konkurs wzornictwa przemysłowego

projekt arting 2020 "dziedzictwo"

Projekt Arting 2020 "dziedzictwo” – jest kolejną edycją konkursu podejmującą temat projektowania zrównoważonego i pierwszą badającą związki między dziedzictwem a współczesnością wzornictwa. Dziedzictwo kulturowe to zgodnie z definicją: „zasób rzeczy materialnych i niematerialnych wraz ze związanymi z nim wartościami duchowymi, zjawiskami historycznymi i obyczajowymi, uznawany za godny ochrony prawnej”. Dziedzictwo to projekty przodków, ich twórcze osiągnięcia, warte zapamiętania i zainspirowania. Jest tam myślenie o trwałości, oszczędności, wykorzystaniu naturalnych materiałów, o życiu w harmonii z otoczeniem. O wszystkich tych rzeczach, które szczególnie dziś trzeba ponownie przemyśleć.

magazyn PDF (9MB)
  • Urząd Miejski w Bielsko-Białej

    43-300 Bielsko Biała, Plac Ratuszowy 1
    www.bielsko-biala.pl

  • Fundacja Ludzie-Innowacje-Design

    Organizator i partner wiodący projektu.

    https://flid.pl

  • Stowarzyszenie "Region Beskidy"

    Partner projektu:

    43-300 Bielsko Biała, ul. Widok 18/1-3
    www.euroregion-beskidy.pl

  • Regionálna rozvojová agentúra Kysuce

    Słowacki partner projektu.

    Námestie slobody 30, 022 01 Čadca
    www.rrakysuce.sk

  • Prezydent Miasta Bielsko-Biała Jarosław Klimaszewski

    Główny patronat honorowy:

    43-300 Bielsko Biała, Plac Ratuszowy 1
    www.bielsko-biala.pl

  • Muzeum Historyczne w Bielsku-Białe

    Partner.

    43-300 Bielsko-Biała, ul. Wzgórze 16
    https://muzeum.bielsko.pl/

1 z 6

Uczelnie wspierające

Wydział Form Przemysłowych Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
ul. ul. Smoleńsk 9, 31-108 Kraków

Wydział Projektowy Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
ul.Raciborska 37, 40-074 Katowice

Wyższa Szkoła Górnicza w Ostravie

/ Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
17. listopadu 15/2172, 708 33 Ostrava – Poruba, Czech Republic

Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała

Technická univerzita Zvolen Katedra dizajnu nábytku a interiéru
Ul. T. G. Masaryka 24 , 960 01 Zvolen, Slovenská republika

Technical university of Košice - Faculty of arts-Design
Letná 9, 04200 Kosice, Slovakia

Pracownia Programów Edukacyjnych i Współpracy z Przemysłem
Katedra Mebla / Wydział Architektury i Wzornictwa
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020 oraz z budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Beskidy