projekt arting 2020 "dziedzictwo"
„[…] Dziedzictwo to projekty przodków, ich twórcze osiągnięcia, warte zapamiętania i zainspirowania. Jest tam myślenie o trwałości, oszczędności, wykorzystaniu naturalnych materiałów, o życiu w harmonii z otoczeniem. O wszystkich tych rzeczach, które szczególnie dziś trzeba ponownie przemyśleć […]”.
Jacek Graś, projektant wzornictwa przemysłowego, prezes Fundacji Ludzie-Innowacje-Design
Idea
Projekt Arting 2020 "Dziedzictwo” był kolejną edycją konkursu podejmującą temat projektowania zrównoważonego i pierwszą badającą związki między dziedzictwem a współczesnością wzornictwa. Dziedzictwo kulturowe rozumiano jako: „zasób rzeczy materialnych i niematerialnych wraz ze związanymi z nim wartościami duchowymi, zjawiskami historycznymi i obyczajowymi, uznawany za godny ochrony prawnej”.
Projekt Arting 2020
Składał się z trzech etapów. W ramach pierwszego powstały analizy eksperckie, które pomagały uczestnikom w wyborze tematów projektowych. Wskazano kilka zagadnień z historii wzornictwa na obszarze pogranicza polsko-słowackiego Euroregionu Beskidy. Poproszono też o artykuły eksperckie na temat kilku z nich, a mianowicie: prehistorii, kultury góralskiej, bielskiej wełny i aut. Drugi etap wiązał się z ogłoszeniem konkursu projektowania zrównoważonego w trzech kategoriach: dziedzictwo, środowisko, technologia. Trzeci etap zakładał prezentację dwóch wystawy: pierwsza miała przedstawiać wyniki konkursu, druga – efekty badań eksperckich pod tytułem „dziedzictwo wzornictwo”. Ich otwarciu towarzyszyć miała konferencja, zastąpiona później – z powodów epidemii koronawirusa – materiałami filmowymi, dostępnymi na stronie projektarting.pl.
Prace konkursowe oceniało jury w składzie: Krzysztof Gieleciak, Jacek Graś, Marek Liskiewicz, Marta Sláviková, Marta Więckowska. Nagrodę główną otrzymała Karin Kolesárová. Nagrody zdobyły także: w kategorii dziedzictwo – Sonia Łuszczyńska; w kategorii środowisko – Joanna Włoszczuk, Aneta Witas, Natalia Niewiadomska- Straszewska, Wanda Podbielska, Maciej Tutak; w kategorii technologia – Anna Szlachta. A wyróżnione zostały: Małgorzata Ojczenasz; Magdalena Górska; Joanna Lisiecka, Katarzyna Laskowska, Aliona Kryshtofik, Agata Sargalska, Katarzyna Karpierz, Wojtek Tężycki.
„[…] Brak świadomości dziedzictwa powoduje uczenie się rzemiosła od podstaw. Bez względu na to jakiego wykorzystania narzędzi będzie dotyczyć i w jakich obszarach, zawsze mamy do czynienia z „dziełami rąk, umysłu i serca”. Niezależnie od materialnej wartości wytworzonych przedmiotów, umiejscawiają one pracę człowieka na zupełnie innym poziomie, odpowiednio ją wartościując”.
Bogdan Kosak, „O zachowaniu dziedzictwa"
wystawa projekt arting 2020 "dziedzictwo"
-
Bioplastik
Dostawca:Cena regularna 0,00 złCena regularnaCena jednostkowa na -
CAMA dream
Dostawca:Cena regularna 0,00 złCena regularnaCena jednostkowa na -
Cieszyńskie Ciasteczka
Dostawca:Cena regularna 0,00 złCena regularnaCena jednostkowa na -
Ekologiczne buty na obcasie
Dostawca:Cena regularna 0,00 złCena regularnaCena jednostkowa na
-
Prehistoryczne dziedzictwo Beskidu Zachodniego - Bogusław Chorąży
więcejCzłowiek i Beskidy – ten związek sięga czasów głębokiej prehistorii. Nigdy był on łatwy – góry zawsze stanowiły barierę komunikacyjną, niełatwo tu było również przetrwać kolejną zimę, a gleby nie były zbyt żyzne. A jednak związek człowieka i gór trwał przez tysiąclecia, z mniejszą lub większą siłą odciskając w krajobrazie swoje piętno.
-
Z historii „bielskiej wełny” - Piotr Kenig
więcejBielsko-Biała to liczące 175 tysięcy mieszkańców miasto na południu Polski u stóp Beskidów, nad rzeką Białą, przez wieki oddzielającą historyczny Śląsk od Małopolski. Dzisiaj kojarzone głównie z przemysłem samochodowym i elektrotechnicznym, do niedawna było drugim po Łodzi centrum polskiego włókiennictwa. Tworzą je dwa niegdyś odrębne ośrodki miejskie oraz 11 gmin wiejskich, przyłączanych stopniowo od 1925 do 1977 roku.
-
Przemysł mebli giętych pod Beskidami – Piotr Kenig
więcejMało która branża była tak ściśle związana z dawną Austrią jak produkcja mebli z giętego drewna, które na świecie powszechnie zwano „meblami wiedeńskimi”. Ważną rolę w tej dziedzinie wytwórczości odegrał Śląsk Cieszyński i sąsiadujące z nim tereny zachodniej Galicji, do 1918 roku pozostające w granicach monarchii Habsburgów. Wielkie kompleksy leśne Beskidów obfitowały w niezbędną do produkcji buczynę.
-
Auta – Zbigniew Michniowski
więcejOd bardzo dawna bo już od XIX wieku Bielsko było liderem gospodarczym na mapie Europy. To tu ponad 130 lat temu powstały jedne z pierwszych wodociągów w Europie, a wybudowana w tych pionierskich czasach elektrownia umożliwiła budowę linii tramwajowej w 1895 r co także było jedną z pierwszych inwestycji tego typu. Bielsko stało się obok Łodzi centrum przemysłu wełnianego. Równocześnie rozwijały się inne gałęzie gospodarki, stąd nazwanie później Bielska miastem stu przemysłów.
-
Szybowce - Zbigniew Michniowski
więcejHistoria marzeń o lataniu jak ptaki, sięga czasów starożytnych a najbardziej znanym tego przykładem jest mit o Dedalu i Ikarze. W XII wieku angielski filozof Roger Bacon opisał w swej rozprawie możliwości lotu człowieka. Znaczące prace w tym zakresie przedstawił Leonardo da Vinci w notatkach i szkicach rozwiązań konstrukcyjnych, zajmując się tym w sposób twórczo-naukowy w latach 1490-1519.
-
O zachowaniu dziedzictwa – Bogdan Kosak
więcejRzemiosło opiera się na dziedzictwie i dąży do doskonałości. Wszelkie próby, polegające na wykorzystaniu rzemiosła w realizacji zewnętrznych celów, idei i programów, zaburzają tę równowagę i powodują straty w wymiarze niematerialnym dziedzictwa.
-
Wełna – eksperyment.Projektowanie z uwagą na kulturę
Podobnie jak w poprzednich edycjach, taki i tym razem, dostaliśmy zaproszenie do publikacji w ramach programu ARTING. Reprezentując Wydział Form Przemysłowych cieszymy się z tej możliwości, tym bardziej, że hasło tegorocznej edycji — Dziedzictwo — wiąże się z ofertą edukacyjną wydziału, realizowaną w Pracowni Projektowania Alternatywnego.
-
Czy design może zmienić oblicze wełny?
Wełna jest materiałem głęboko zakorzenionym w polskiej kulturze.Jeszcze w pierwszej połowie XX w. na masową skalę produkowano wełniane wyroby w dwóch głównych ośrodkach włókienniczych w Polsce – w Bielsku-Białej oraz Łodzi. Wełna „żyła” dzięki rękodziełu ludowemu. Kilimy, stroje ludowe, dywany, kapelusze były materiałem eksportowym Cepelii. Prezentowane i sprzedawane w ekskluzywnych butikach Spółdzielni, w tym przy słynnej 5th Av. w Nowym Jorku, cieszyły się dużą popularnością i były elementem kreowania wizerunku Polski zagranicą
-
Depozytariusze dziedzictwa kulturowego na trójstykuw Mikroregionie Gorolsko Swoboda
Mikroregion Gorolsko Swoboda został powołany do życia w maju 2007 roku przez dwie organizacje pozarządowe
z Czech oraz Polski i samorząd gminny ze Słowacji, odpowiednio Miejscowe Koło Polskiego Związku Kulturalno – Oświatowego w Jabłonkowie, Oddział Górali Śląskich Związku Podhalan i gminę Oszczadnica.
konferencja "dziedzictwo wzornictwo" na zamku Sułkowskich
Konferencja „dziedzictwo wzornictwo” to podsumowanie badań eksperckich na temat historii wzornictwa na terenie pogranicza polsko-słowackiego Euroregionu Beskidy. Zaplanowana została na dzień 25.06.2020 roku w zamku książąt Sułkowskich, będący siedzibą Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej. Dzięki uprzejmości dyrekcji tej instytucji na zabytkowym dziedzińcu ze szklanym dachem, przygotowano wystawę banerów ilustrujących wybrane zagadnienia historyczne oraz wystawę projektów nagrodzonych w konkursie Projekt Arting 2020 „Dziedzictwo”.
"dziedzictwo wzornictwo" - broszura informacyjna
Niniejsza broszura jest próbą zdefiniowanie obszaru w jakim przyjdzie poruszać się projektantowi chcącemu zmierzyć się z problematyką dziedzictwa w projektowaniu zrównoważonym. Wybrano wstępnie kilka zagadnień z historii wzornictwa na obszarze pogranicza polsko-słowackiego Euroregionu Beskidy. Poproszono też artykuł eksperckie ma temat kilku z nich a mianowicie: prehistorii, kultury góralskiej, bielskiej wełny i aut. Zebrany materiał ma przybliżyć temat i skierować do za pomocą linków i odniesień do następnych tekstów, specjalistów czy stron internetowych.
projekt arting 2020 "dziedzictwo"
Projekt Arting 2020 "dziedzictwo” – jest kolejną edycją konkursu podejmującą temat projektowania zrównoważonego i pierwszą badającą związki między dziedzictwem a współczesnością wzornictwa. Dziedzictwo kulturowe to zgodnie z definicją: „zasób rzeczy materialnych i niematerialnych wraz ze związanymi z nim wartościami duchowymi, zjawiskami historycznymi i obyczajowymi, uznawany za godny ochrony prawnej”. Dziedzictwo to projekty przodków, ich twórcze osiągnięcia, warte zapamiętania i zainspirowania. Jest tam myślenie o trwałości, oszczędności, wykorzystaniu naturalnych materiałów, o życiu w harmonii z otoczeniem. O wszystkich tych rzeczach, które szczególnie dziś trzeba ponownie przemyśleć.
partnerzy i sponsorzy
Uczelnie wspierające
Wydział Form Przemysłowych Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
ul. ul. Smoleńsk 9, 31-108 Kraków
Wydział Projektowy Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
ul.Raciborska 37, 40-074 Katowice
Wyższa Szkoła Górnicza w Ostravie
/ Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
17. listopadu 15/2172, 708 33 Ostrava – Poruba, Czech Republic
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
ul. Willowa 2, 43-309 Bielsko-Biała
Technická univerzita Zvolen Katedra dizajnu nábytku a interiéru
Ul. T. G. Masaryka 24 , 960 01 Zvolen, Slovenská republika
Technical university of Košice - Faculty of arts-Design
Letná 9, 04200 Kosice, Slovakia
Pracownia Programów Edukacyjnych i Współpracy z Przemysłem
Katedra Mebla / Wydział Architektury i Wzornictwa
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg V-A Polska-Słowacja 2014-2020 oraz z budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Beskidy