Seminarium „Szybowce z Bielska-Białej”
Edward Margański
Uniwersytet Bielsko-Bialski
20 grudzień 2024, Bielsko-Biała
„Wyzwania inżynierskie dla inżynierów z Bielska Białej w czasie ich ponad 80-letniej przygody w konstruowaniu szybowców”. To podtytuł wykładu Edwarda Margańskiego wygłoszonego na Uniwersytecie Bielsko-Bialskim 20.12.2024 roku. Wybitny konstruktor dzieli się w nim opiniami na temat ewolucji technologicznej modeli bielskich szybowców po 1954 roku.
Ilustracją do tego jest 40 bardzo udanych kolorowych rysunków (w 3-ch rzutach) autorstwa znanego szybownika i instruktora Pana Romana Kiełpikowskiego z Raciborza.
W załączeniu konspekt wykładu autorstwa Edwarda Margańskiego.
Wyzwania inżynierskie dla inżynierów z Bielska Białej w czasie
ich ponad 80-cio letniej przygody w konstruowaniu szybowców.
Ilustracją do tego jest 40 bardzo udanych kolorowych rysunków
(w 3-ch rzutach) autorstwa znanego szybownika i instruktora Pana Romana
Kiełpikowskiego z Raciborza.
IS-1 Sęp.
Pierwszy szybowiec skonstruowany po wojnie przez Józefa Niespała prawdopodobnie w dużej części powstałej w czasie wojny, lub tuż przed
nią. Szybowiec jest przedstawicielem wyczynowego szybowca z tego okresu.
Szybowiec oczywiście drewniany wykonany w warsztatach Instytutu szybowcowego, które mieściło się wtedy w Białej przy ulicy Hałcnowskiej. Kilka zdań na temat drewna jako materiału do budowy szybowców i organizacji ich wykonania w dalszym ciągu niniejszego.
IS-5 Kaczka.
Przykład ambicji twórczej twórców Instytutu Szybownictwa, oraz konstruktorów tego szybowca inżynierów Kostii i Kaniewskiej. Jeden z
pierwszych w Świecie szybowców o tym układzie.
IS-4 Jastrząb.
Szybowiec akrobacyjny konstrukcji J. Niespała przykład przedwojennej mody na układ z „mewim” skrzydłem.
SZD-6X Nietoperz.
Kontynuacja prób znalezienia optymalnego układu dla przyszłych szybowców. Na tym szybowcu wykonano spory program badawczy próbując różne warianty jego sterowania. Konstruktorzy W. Nowakowski i J Sadaer.
IS-2 Mucha.
Początek kariery rodziny „Much” jako głównego szybowca do treningu pilotów szybowcowych.
IS- 7 Osa.
Pierwsze próby profili laminarnych. Niestety tych stworzonych dla samolotów. A dla celów naszej prezentacji przykład :
- technologi drewnianej, a w tym klejenie elementów drewnianych i pokrycia płótnem;
- połączenia wysoko obciążonych elementów drewnianych (np.
pasy dźwigarów) z elementami metalowymi;
- sposobu wykonawstwa prototypów, a nawet szybowców seryjnych;
- kilka zdań o podwoziach szybowców.
SZD-12 Mucha 100.
Główny reprezentant rodziny „Much”.
SZD-22 Mucha Standart.
Szybowiec skonstruowany na Mistrzostwa Świata w 1958 roku i nasz reprezentant w powstałej właśnie klasy „standart”. Produkowany w dużych ilościach m.in. w zakładach w Krośnie. Klejony syntetycznym klejem bakelitowym, który zastąpił używany klej kazeinowy.
SZD-10 Czapla.
Podstawowy szybowiec do szkolenia podstawowego po wprowadzeniu metody szkolenia na szybowcach dwumiejscowych. Jeden z dwóch
szybowców skonstruowanych w SZD o sześciokątnym przekroju kadłuba i o
skrzydłach podpartymi zastrzałami.
SZD-15 Sroka.
Chyba nieudana (spóźniona) próba stworzenia taniego szybowca
treningowego (wykonano nieco ponad 20 szt.) o konstrukcji wzorowanej na
„Czapli”.
SZD-8 Jaskółka.
Prototyp podstawowego szybowca wyczynowego lat pięćdziesiątych i początku lat sześćdziesiątych w Polsce konstrukcji inż. Kostii. Cechował się on m.in.;
- doskonałymi na owe czasy osiągami i własnościami pilotażowymi;
- mimo niezwykle wąskiej kabiny dużą wygodą dla pilota;
- w kolejnych wersjach zainstalowanymi zbiornikami na balast wodny;
- wyróżniającym się wyglądem.
SZD-8 bis.
Powszechna w aeroklubach wersja „Jaskółki”.
SZD-14X Jaskółka M.
Prototyp szybowca do zbadania modnego w swoim czasie okładu
usterzenia ogonowego.
SZD-17X Jaskółka L.
Jaskółka przygotowywana na Mistrzostwa Świata we Francji.
Wykonano kilka sztuk tego szybowca, który cechował się obok motylkowego
usterzenia:
- skrzydłami o profilach laminarnych;
- jak na owe czasy dużym obciążeniem powierzchni skrzydeł;
- niespotykanymi w szybowcach klapami krokodylowymi.
SZD-11 Albatros.
Prototyp szybowca „na słabe warunki”. Typowa „Jaskółka” z większą rozpiętością skrzydeł i w związku z tym mniejszym obciążeniem powierzchni.
SZD-9 Bocian.
Dwumiejscowy szybowiec skonstruowany przez M. Wasilewskiego, R. Zatwarnickiego i J. Sandauera na początku lat pięćdziesiątych jako szybowiec
wyczynowy, ale eksploatowany do dzisiaj jako szybowiec szkolny po stosunkowo niewielkich modyfikacjach.
SZD-13X Wampir.
Kontynuacja zafascynowania konstruktorów z SZD układem
„latającego skrzydła” w wydaniu inżyniera j. Kaniewskiej. Warto więc przytoczyć kilka zdań o tym układzie.
SZD-16 Gil.
Licząc na znaczne obniżenie kosztów produkcji szybowców treningowych postanowiono wypróbować pod tym względem technologię stosowaną
m.in. w Niemczech. Inż. Z. Badura skonstruował więc szybowiec o kadłubie metalowym z częścią przednią spawaną zrurek stalowych i obciągniętą płótnem. Pod wieloma względami szybowiec spełnił oczekiwania i po kilku latach powstał seryjny szybowiec o takiej konstrukcji.
SZD-25 Lis.
Dla obniżenia kosztów produkcji „Muchy Standart” opracowano
wersję ze skrzydłami i usterzeniem tejże, ale z metalowym kadłubem jak w „Gilu” (konstruktor R. Zatwarnicki).Szybowiec w stosunkowo małych ilościach produkowano w Krośnie.
SZD-21 Kobuz.
Dla zastąpienia wysłużonego „Jastrzębia” postanowiono
zbudować nowy szybowiec, ale o poszerzonych zastosowaniach. Chodzi tu o loty
wysokościowe na fali. Konstruktorem szybowca był inż. J.Trzeciak który musiał
się zmierzyć ze spełnieniem nieraz wygórowanych wymagań. Stąd też stosunkowo długi okres jego powstawania i konieczność zbudowania 3-ch wersji tego
szybowca. W zakresie technologii wykonania tego szybowca również nastąpił zdecydowany postęp.
Dla uzyskania odpowiedniej gładkości jego skrzydeł zastosowano w nich konstrukcję wielopodłużnicową z pokryciem z wielowarstwowej
sklejki klejonej na odpowiednim foremniku.
SZD-27 Kormoran.
Pod pewnym naciskiem władz zwierzchnich, ale sądzę, że
głównie po analizie sukcesów produkcyjnych i finansowych związanych z produkcją
dwumiejscowego szybowca „Blanik” w Czechach (wyprodukowano ponad 2 000 sztuk) postanowiono w SZD zająć się polską wersją takiego szybowca. Kupiono wzorzec (czyli egzemplarz tegoż „Blanika”), Opracowanie projektu powierzono najbardziej
doświadczonemu w SZD konstruktorowi czyli J. Niespałowi. Dodatkowo
uwzględniając nową dla SZD technologię sprowadzono z Mielca inż. F.Waliczka na stanowisko szefa produkcji. Był to okres zasadniczych zmian w zakresie organizacji produkcji i jej przygotowania. Zmiany były duże i obejmowały zarówno wykonywania dokumentacji konstrukcyjnej, jak i organizacji obsługi technologicznej przez technologów. Nieocenioną w tym zakresie było zaangażowanie inż. Tadeusza Wiślickiego późniejszego wykładowcy Politechniki Warszawskiej, jak i wówczas młodych inżynierów Jerzego Cieśli (przyszedł z
Mielca) i Antoniego Ficonia (przyszedł ze Świdnika), potem … Gębali.
Co prawda sam szybowiec „Kormoran” nie wszedł do produkcji seryjnej, ale SZD w sposób zasadniczy podniosło swoje możliwości jako zakład
lotniczy. W tym miejscu kilka zdań jakie wyzwania niesie produkcja metalowych
szybowców oraz czy była możliwość i konieczność wrócenia przez SZD do tej
technologii.
SZD-24 Foka.
Konstrukcji W. Okarmusa. Jedna z Przełomowych konstrukcji w
dziejach SZD, zarówno w zakresie samej konstrukcji (leżąca pozycja pilota oraz zastosowanie profili laminarnych), lecz i również zastosowanie nowych
technologi:
- klejone na foremnikach pokrycia ze sklejki przedzielonej pianką, a potem konstrukcja skrzydła wielopodłużnicowa;
- na szerszą skalę zastosowane na nierozwijalne elementy
pokrycia szybowca laminaty poliestrowe z wykorzystaniem polskich tkanin szklanych.
I tu kilka zdań na temat dlaczego żywice epoksydowe i dlaczego produkowane w Polsce tkaniny szklane oraz o równoległym wprowadzeniu
tej technologii do innych szybowców.
SZD-19 Zefir 2.
Konstrukcji B. Szuby, powstały nieco wcześniej niż „Foka”, ale zaprezentowany na tych samych Mistrzostwach Świata (1962 r.) szybowiec klasy otwartej zbudowany przy wykorzystaniu w sposób bardziej szeroki rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych zastosowanych w „Fokach”. Szybowiec powstały
na bazie doświadczeń z wykonania i prób w locie szybowca „Zefir 1”. Cechował się m.in. brakiem hamulców
aerodynamicznych zastąpionymi spadochronikiem hamującym oraz rozbudowaną mechanizacją skrzydeł.
SZD-29 Zefir 3.
Szybowiec stanowił szczyt osiągnięć w zakresie budowy szybowców drewnianych w zakresie technologii i konstrukcji. W zakresie konstrukcji to obok braku hamulców aerodynamicznych i bardzo rozbudowanej mechanizacji skrzydeł cechował się bardzo nietypową aerodynamiką kadłuba.
SZD-35 Zefir 4.
Krótka seria „Zefira 3” zbudowana na Mistrzostwa Świata w Lesznie w 1968 roku. Niestety niefortunnie zaprojektowane hamulce
aerodynamiczne były jedną z przyczyn dla którego te szybowce w tych zawodach
nie osiągnęły znaczących sukcesów.
SZD-30 Pirat.
Szybowiec konstrukcji J.Śmielkiewicza produkowany w dużych
ilościach (m. in. w WSK Świdnik) był szybowcem treningowym w którym po raz pierwszy
zastosowano profile laminarne specjalnie skonstruowane dla szybowców. Dawało mu to mimo konwencjonalnej konstrukcji sporą przewagę nad szybowcami z rodziny „Much”. W szybowcu tym po raz pierwszy zastosowano w Polsce formowanie oszkleń szybowca metodą podciśnieniową bez kontaktu z foremnikiem.
SZD-36 Cobra.
Rozwój konstrukcji szybowców „Foka”.
SZD-35 Bekas.
Szybowiec powstał na zamówienie odbiorcy z NRD do szkolenia
pilotów w możliwie szerokim zakresie. Wykonano kilka sztuk i mimo b. dobrej
opinii o nim nie wszedł do seryjnej produkcji.
Był użytkowaniu w aeroklubie Bielskim.
SZD-41 Jantar.
Na podstawie wyników badań w SZD i w Instytucie Lotnictwa powstał pierwszy w Polsce szybowiec konstrukcji laminatowej skonstruowany przez A. Kurbiela i J. Śmielkiewicza.
Do opracowania tego szybowca należało wprowadzić zupełnie
nową technologię oraz atestować do jej produkcji nowe materiały i sposoby
tworzenia z nich elementów konstrukcji.
Kilkanaście zdań na ten temat oraz na efekty ich wprowadzenia.
SZD-44 Halny.
Pojedynczy egzemplarz z wykorzystaniem do jego zbudowania
skrzydeł z jednego z prototypów „Zefira 4”. Szybowiec dwumiejscowy przeznaczony do lotów rekordowych.
SZD-45 Ogar.
Konstrukcji T. Łabucia i S. Oskwarka był pierwszym i jedynym motoszybowcem w historii SZD. Wykonano ponad 40 tych motoszybowców konstrukcji
drewnianej ale z metalową belką ogonową i takim statecznikiem kierunku. Większość była napędzana silnikiem „Limbach”, lecz kilkanaście z nich wyeksportowanych do USA miała zabudowane tam silniki „Rewmaster” i metalowe śmigła.
SZD-50Puchacz.
Szybowiec skonstruowany przez A. Meusa i J. Shuberta był
laminatowym dwumiejscowym szybowcem szkolnym produkowanym w dużych ilościach (237 szt.).
SZD-42 Jantar 2b.
Produkowany na prototypowni (124 szt.)wysokowyczynowy
szybowiec konstrukcji laminatowej o największej rozpiętości skrzydeł.
SZD-51 Junior.
Treningowy szybowiec laminatowy konstrukcji St. Zientka.
SZD-55.
Laminatowy szybowiecwy klasy Standart o rozpiętości 15 m.
konstrukcji T. Łabucia.
SZD-56 Diana.
Wyczynowy szybowiec szybowiec zawodniczy o konstrukcji z
laminatu węglowoepoksydowego konstrukcji B. Beresia. Najdoskonalszy dotychczas szybowiec polski, który w kolejnych wersjach
pozwalał Polakom zwyciężać na kolejnych zawodach. Aerodynamika tego szybowca powstała w ramach współpracy z Krzysztofem
Kubryńskim z Politechniki Warszawskiej.
SZD-54 Perkoz.
Ulepszona wersja „Puchacza” produkowana w Bielsku przez firmę
„Alstar”.
Swift S1.
Wyczynowy szybowiec akrobacyjny konstrukcji E. Margańskiego i
M. Cisowskiego na którym 4-rech Polaków zajęło 4-ry pierwsze miejsca na Mistrzostwach Świata w Jeleniej Górze.
MDM-1 Fox.
Wyprodukowany w ponad 60-ciu egzemplarzach dwumiejscowy
szybowiec akrobacyjny przez Zakłady Lotnicze Margański i Mysłowski. Szybowce te (razem z jednomiejscowym „Swiftem” z tejże firmy) stanowią właściwie monotyp na
wszelkich poważniejszych zawodach w akrobacji szybowcowej.
Motoszybowiec Małgosia.
Prototyp tego motoszybowca powstał jako wersja akrobacyjnego
szybowca „Fox” przy wykorzystaniu foremników w których wykonywany był ten szybowiec.